Algemene voorwaarden
1.1 De “Verkoper” van de Producten in deze webshop is Diginet GmbH & Co. KG, gevestigd op het volgende adres:
Industriestrasse 161
50999 Keulen
Duitsland
KvK-nummer: Keulen, HRA 25531
Btw-identificatienummer: DE-209867661
De contactgegevens van de Verkoper zijn:
service@pixum.com
015 57 00 73
1.2 De “Klant” die van de webshop gebruik wenst te maken, verklaart door diens bestelling van de Producten via nl.pixum.be of fr.pixum.be (hierna: de “Website”) uitdrukkelijk op te treden in diens hoedanigheid van consument. De Klant verklaart 18 jaar of ouder te zijn.
2. DEFINITIESHet Aanbod: Het aanbieden van Producten via de Website. Het Aanbod wordt beheerst door deze Algemene Voorwaarden.
De Algemene Voorwaarden: Deze Algemene Voorwaarden, dewelke van toepassing zijn op het Aanbod van de Verkoper en elke Overeenkomst die tot stand komt tussen de Verkoper en de Klant.
De Klant: Elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten vallen en die via de Website Producten aankoopt of mogelijk zal aankopen.
De Overeenkomst: De Overeenkomst op afstand gesloten tussen de Verkoper en de Klant voor de aankoop van Producten via de Website. De Overeenkomst wordt beheerst door deze algemene voorwaarden.
De Producten: Alle aangeboden goederen en/of diensten beschikbaar voor aankoop op de Website.
De Verkoper: Diginet GmbH & Co. KG met zetel in Keulen en ondernemingsnummer HRA 25531
De Website: De Website met pixum.be.
De Werkdag: alle dagen met uitzondering van zaterdag, zondag en de Belgische wettelijke feestdagen.
3.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van de Verkoper en op alle Overeenkomsten.
3.2 Deze Algemene voorwaarden zullen, minstens vóór het sluiten van de Overeenkomst met de Klant, ter beschikking van de Klant worden gesteld op een wijze die de Klant in staat zal stellen de Algemene Voorwaarden te bewaren op een duurzame elektronische gegevensdrager.
4. TOTSTANDKOMING EN DUUR VAN DE OVEREENKOMST4.1 De Overeenkomst is gesloten na het doorlopen van de bestelprocedure zoals aangegeven in de webshop op de Website van de Verkoper en zodra de Klant het Aanbod en de Algemene Voorwaarden heeft aanvaard.
4.2 De Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden blijven van kracht tot alle verbintenissen zijn uitgevoerd.
5. AANBOD5.1 Het aanbod van de Producten op de Website van de Verkoper is vrijblijvend, geldt zolang de voorraad strekt en kan te allen tijde worden gewijzigd.
5.2 De aangeboden Producten op de Website van de Verkoper worden gedetailleerd en nauwkeurig omschreven conform de vigerende wetgeving, zodat de Klant een geïnformeerde beslissing kan nemen tot aankoop.
5.3 Als het aanbod van de Producten op de Website van de Verkoper slechts een beperkte geldigheidsduur heeft of onderworpen is aan bepaalde voorwaarden, dan wordt dit uitdrukkelijk vermeld in het aanbod.
5.4 De afbeeldingen op de Website van de Verkoper zijn illustratief bedoeld en hebben geen contractuele waarde.
5.5 De Verkoper is niet aansprakelijk in geval van kennelijk materiële fouten, zet- of drukfouten.
6. PRIJZEN6.1 De prijzen van de Producten zijn de prijzen die zijn vermeld op de Website op het moment dat de Klant een bestelling plaatst.
6.2 Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro inclusief btw tegen het geldende huidige tarief in het land van verblijf van de Klant.
6.3 Ons online aanbod is uitsluitend gericht op particulieren. Daarom is ons systeem niet ontworpen om facturen zonder btw uit te geven. Als je voor je bedrijf of instelling wilt bestellen, neem dan contact met ons op voordat je je bestelling plaatst (business@pixum.com)
6.4 Alle prijzen van de Producten zijn exclusief eventuele administratieve kosten, vracht-, leverings- en portokosten, die telkens apart zullen worden vermeld. De administratieve kosten, vracht-, leverings- en portokosten zullen afhankelijk zijn van het land waarnaar de Producten moeten worden verzonden.
6.5 De totale prijs zal beschikbaar zijn voor de Klant en worden vermeld net voor het aangaan van de Overeenkomst.
6.6 Als een Product niet correct geprijsd is op de Website, zal de Verkoper schriftelijk contact opnemen met de Klant zodra de Verkoper kennis krijgt van de onjuiste prijs. De Klant heeft de mogelijkheid om de Producten te blijven kopen of de bestelling te annuleren in overeenstemming met de annuleringsprocedure bepaald in artikel 10.
De bestelling wordt pas verwerkt nadat de Verkoper de instructies van de Klant heeft ontvangen binnen tien (10) werkdagen vanaf het moment dat de Verkoper de Klant in kennis heeft gesteld. Als de Verkoper er niet in slaagt om contact op te nemen met de Klant, gebruikmakend van de contactgegevens die de Klant tijdens de bestelprocedure heeft verstrekt, of als de Verkoper geen antwoord van de Klant ontvangt binnen de hierboven vermelde termijn, behandelt de Verkoper de bestelling als geannuleerd en stelt ze de Klant daarvan schriftelijk in kennis.
7. BETALING EN BETALINGSMIDDELEN7.1 De Klant kan de Producten betalen via de betaalmiddelen vermeld op de Website.
7.2 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, moet de Klant betalen op het ogenblik van de plaatsing van de bestelling.
7.3 Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 kalenderdagen na levering van het product wanneer is gekozen voor betaling achteraf (bijvoorbeeld achteraf betalen of overschrijving).
7.4 Wanneer de consument kiest voor vooruitbetaling bij de bestelling, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de gekozen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
7.5 De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
7.6 Als de consument de factuur niet of te laat betaalt, zal de ondernemer kosteloos een herinnering sturen. In deze herinnering wordt de consument gevraagd de betaling van de factuur alsnog zonder extra kosten uit te voeren. Ook wordt de consument gewaarschuwd dat er een schadebeding (boete) kan worden toegepast als de betaling uitblijft. Als de ondernemer de herinnering elektronisch (bijvoorbeeld per e-mail) verstuurt, begint de termijn van 14 kalenderdagen om de betaling zonder bijkomende kosten te voldoen, te lopen op de kalenderdag na de verzenddatum. Als de ondernemer de herinnering per post verstuurt, begint de termijn van 14 kalenderdagen om de betaling zonder bijkomende kosten te voldoen, op de derde werkdag na de verzenddatum. Indien de consument na het verstrijken van deze termijn nog steeds niet heeft betaald, is de consument buitengerechtelijke kosten verschuldigd volgens het schadebeding, ongeacht of de ondernemer hiervoor een incassobureau inschakelt. De maximale buitengerechtelijke kosten van het schadebeding worden als volgt berekend:
20 euro indien het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro;
30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro indien het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro ligt;
65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro, met een maximum van 2000 euro indien het verschuldigde saldo hoger is dan 500 euro.
7.7 Door een elektronische betaalmethode te kiezen (bijvoorbeeld Paypal, kredietkaart en Maestro), gaat de klant ermee akkoord dat informatie over de bestelling (bijv. factuuradres, afleveradres of klantnummer) wordt doorgestuurd naar banken en kreditekaartaanbieders om een sterke klantenauthenticatie uit te voeren in overeenstemming met de EU-richtlijn 2015/2366 (PSD2).
7.8 Bij mobiele betaalmethoden gebruikt de consument aanvullend de app van de betaaldienstverlener om de betaling vrij te geven (authenticeren). De ondernemer behoudt zich het recht voor om de betalingsautorisatie/-reservering te handhaven tot de voltooiing van het product, gedurende maximaal 28 dagen.
8. EIGENDOMSVOORBEHOUD8.1 De Producten blijven tot op het moment van volledige betaling door de Klant exclusief eigendom van de Verkoper.
8.2 De Klant verbindt er zich toe zo nodig derden op het eigendomsvoorbehoud van de Verkoper te wijzen (bv. aan eenieder die op de nog niet geheel betaalde Producten beslag zou komen leggen).
9. VERZENDING EN LEVERING9.1 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, verbindt de Verkoper zich ertoe de Producten te leveren binnen een termijn van dertig (30) dagen na volledige ontvangst van de betaling.
Indien de Verkoper niet in staat is om de Producten binnen de bovenvermelde termijn te leveren, verbindt de Verkoper zich ertoe om de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen. De Klant zal de Verkoper dan een nieuwe, redelijke leveringstermijn geven. Als de Verkoper de termijn opnieuw overschrijdt, heeft de Klant het recht om de bestelling te annuleren.
9.2 De Verkoper zal de bestelling leveren op het adres in België dat de Klant aan de Verkoper heeft opgegeven tijdens het aankoopproces
De Verkoper behoudt zich het recht voor om bestellingen te weigeren bij het opgeven van een leveringsadres buiten België.
9.3 Indien er op het moment van levering niemand beschikbaar is op het adres van de Klant, dient de Klant de instructies te volgen van de leveringsdienst die belast is met de levering van de bestelling.
9.4 Bij levering/afhaling dient de Klant de verpakking te controleren op eventuele schade. Als de Producten beschadigd zijn, mag de Klant de levering niet aanvaarden en moet hij de Verkoper onmiddellijk op de hoogte brengen. Na kennisgeving zal de Verkoper de Klant de nodige instructies geven met betrekking tot de beschadigde Producten.
10. CONFORMITEIT10.1 De Verkoper staat er voor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst en aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen.
11. SCHADE EN AANSPRAKELIJKHEID11.1 De Verkoper is enkel aansprakelijk voor schade als gevolg van opzet of zware fouten aan de zijde van de Verkoper, voor zover deze schade op grond van de wet niet kan worden uitgesloten.
11.2 Als er al sprake is van aansprakelijkheid is de Verkoper alleen aansprakelijk voor directe schade.
Iedere aansprakelijkheid voor directe schade van de Verkoper tegenover de Klant, uit hoofde van opzet of zware fouten, is per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot het naar eigen goeddunken vervangen van de gebrekkige Producten of terugbetaling van de prijs van deze Producten. Er kan geen enkele andere schadevergoeding worden geëist. Aansprakelijkheid voor indirecte schade, waaronder begrepen gederfde winst, gevolgschade, geleden verlies, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, is nadrukkelijk uitgesloten.
12. HERROEPINGSRECHT12.1 Het wettelijke herroepingsrecht bij een overeenkomst op afstand is uitgesloten, desbetreffende wettelijke basis daarvoor zoals te vinden is in art. VI. 53. § 3. van het Wetboek van economisch recht. Het aanbod wordt naar uw persoonlijke specificaties op maat geproduceerd. Dit geldt ook voor add-ons van de bestelde producten.
12.2 De ondernemer kan uitzonderingen maken om alsnog herroepingsrecht aan te bieden ten gunste van de consument als dit overeen wordt gekomen met de consument. In dit geval zendt de consument het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
12.3 De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
12.4 Als de consument gebruikmaakt van een uitzondering, zoals in lid 12.2 beschreven, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
13. GARANTIE13.1 De Klant heeft recht op een wettelijke garantie van twee (2) jaar. Voor tweedehandsgoederen heeft de Klant recht op een wettelijke garantie van één (1) jaar.
De wettelijke garantie dekt elk defect of gebrek aan conformiteit van de Producten dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de datum van levering van de Producten. In het geval dat het defect of gebrek zich manifesteert binnen de periode van wettelijke garantie zoals bepaald in huidig artikel 13.1., wordt dit defect of gebrek geacht te hebben bestaan voor de levering. Dit vermoeden kan weerlegd worden indien de Verkoper het tegendeel kan bewijzen.
13.2 De Klant moet de Verkoper per aangetekende post of per e-mail naar het adres vermeld in artikel 1.1 van deze Algemene Voorwaarden informeren over de gebrekkige Producten binnen een redelijke termijn, en niet later dan 2 (twee) maanden, nadat het gebrek bekend is of redelijkerwijs gekend had kunnen zijn door de Klant.
13.3 De Klant moet de Producten terugbezorgen aan de Verkoper zonder onnodige vertraging en in ieder geval niet later dan veertien (14) dagen na verzending van de kennisgeving van de gebreken aan de Producten aan de Verkoper. De Producten moeten naar de Verkoper worden verzonden op dezelfde manier als deze waarop de Klant de Producten heeft ontvangen.
Na teruggave van het gebrekkige Product zal de Verkoper, naar eigen goeddunken van de Klant, de Klant een nieuw Product sturen of het Product repareren, en zal de Verkoper alle kosten dragen in verband met de omruiling/reparatie van de Producten. Het Product kan alleen worden vervangen en geleverd in zoverre het nog steeds beschikbaar/in voorraad is bij de leveranciers van de Verkoper. Indien de herstelling of vervanging niet mogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de Klant het recht om de Overeenkomst te beëindigen.
In dat geval:
Zal de Verkoper de reeds door de Klant betaalde bedragen voor de Producten terugbetalen na ontvangst van de Producten.
De Verkoper zal alle terugbetalingen uitvoeren binnen 14 dagen na ontvangst van de Producten.
De Verkoper zal de Klant terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als dat waarmee de Klant de bestelling geplaatst heeft, tenzij de Klant uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en de Klant hierdoor geen bijkomende kosten moet maken.
14.1 In het kader van haar albumservice biedt Pixum de klant de mogelijkheid om via de door Pixum geëxploiteerde websites beeldbestanden in een door Pixum gespecificeerd bestandsformaat te uploaden, deze op te slaan in zogenaamde albums en te bewerken. De door de klant bij Pixum gebruikte opslagruimte mag de op de website aangegeven capaciteit (momenteel 1 gigabyte) niet overschrijden. Pixum behoudt zich het recht voor om zonder voorafgaande kennisgeving beeldbestanden geheel of gedeeltelijk van de servers van Pixum te verwijderen.
14.2 Ondanks zorgvuldig onderhoud en zorg voor het systeem kan Pixum de continue beschikbaarheid van de service niet garanderen. Er bestaat geen recht op gebruik van de service.
14.3 Het gebruik van de albumservice en andere diensten van Pixum vereist de registratie van de gegevens van de klant, zoals de naam en een geldig en actueel e-mailadres. De klantgegevens die tijdens de registratie worden verstrekt, moeten volledig en waarheidsgetrouw zijn. Er mag slechts één klant als gebruiker worden geregistreerd voor elk e-mailadres. Pixum behoudt zich het recht voor om dit registratieproces te wijzigen. Bij registratie moet de klant zijn persoonlijke wachtwoord invoeren. Toegang tot alle bij Pixum opgeslagen klantgegevens is alleen mogelijk met dit wachtwoord. Om misbruik te voorkomen, moet het wachtwoord strikt geheim worden gehouden en mag het niet worden doorgegeven aan derden. Indien het wachtwoord toch wordt doorgegeven, is Pixum niet aansprakelijk voor schade en/of andere nadelige gevolgen voor de klant die voortvloeien uit dergelijk misbruik van de gegevens. Er bestaat geen recht op registratie bij Pixum. Pixum behoudt zich het recht voor om registratieaanvragen op elk moment en zonder opgaaf van redenen te weigeren. In dat geval zal Pixum alle reeds verstrekte informatie en gegevens van de gebruiker verwijderen.
14.4 De registratie van de klant als gebruiker van de albumservice en het gebruik van deze diensten is gratis.
14.5 Op geen enkel moment verkrijgt de ondernemer de rechten op de beelden van de consument. De beelden worden dan ook niet door de ondernemer of medewerkers van ondernemer gebruikt buiten het maken van het bestelde product. Ook een overdracht aan derden is uitgesloten.
15. KLACHTENPROCEDURE15.1 Als de Klant klachten heeft, kan hij contact opnemen met de Verkoper via de contactgegevens vermeld in artikel 1.1 van deze Algemene Voorwaarden.
15.2 Indien het geschil niet in der minne geregeld kan worden, kan de Klant een klacht indienen bij:
De consumentenombudsdienst met adres te 1000 Brussel, Koning Albert II-laan 8 bus 1 (North Gate II).
Het door de Europese Unie ter beschikking gestelde onlineplatform voor geschillenbeslechting, http://ec.europa.eu/odr. Voor België betreft dit het Europees Centrum voor de Consument met adres te 1060 Brussel, Hollandstraat 13, odr@eccbelgium.be, tel. +3228923712.
15.3 Mochten de Verkoper en de Klant er samen toch niet uitkomen, dan kan je als consument ook steeds terecht bij Becom. Becom zal bemiddelen tussen de consument en de Verkoper indien de klacht op het eerste zicht gegrond is. Je kan hen bereiken via het online klachtenformulier op https://becom.digital/nl/klachten/ of verder ook schriftelijk: Markiesstraat 1, 1000 Brussel, info@becom.digital.
16. OVERDRACHT EN ONDERAANNEMING16.1 De Verkoper heeft het recht haar rechten en verplichtingen krachtens de Overeenkomst over te dragen aan een leverancier (bv. voor de levering van het Product), maar dit zal geen invloed hebben op de rechten en verplichtingen krachtens deze Algemene Voorwaarden.
16.2 Als de Klant een Product als geschenk heeft gekocht, kan hij de garantie zoals bepaald in artikel 12 overdragen aan de ontvanger van het geschenk zonder daarvoor de toestemming van de Verkoper te moeten vragen.
17. OVERMACHT17.1 De Verkoper is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen krachtens de Overeenkomst die te wijten is aan overmacht.
17.2 In geval van overmacht:
Zal de Verkoper de Klant hiervan op de hoogte brengen, en
Zullen de verplichtingen van de Verkoper krachtens de Overeenkomst worden opgeschort en zal de termijn voor de uitvoering van de verplichtingen worden verlengd voor de duur van de situatie van Overmacht. Wanneer de situatie van Overmacht invloed heeft op de levering van de Producten, zal de Verkoper een nieuwe leveringsdatum regelen met de Klant nadat de situatie van Overmacht voorbij is.
187.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het recht van België. Dit betekent dat de Overeenkomsten voor de aankoop van Producten via de Website en alle geschillen of eisen die daaruit voortvloeien of daarmee verband houden, worden geregeld door het Belgisch recht.
19. SLOTBEPALINGEN19.1 De Verkoper kan deze Algemene Voorwaarden te allen tijde wijzigen. De Algemene Voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de bestelling van de Producten zullen van toepassing zijn op de Overeenkomst tussen de Klant en de Verkoper.
De nietigheid van een bepaling of een deel van een bepaling krachtens de Overeenkomst zal geenszins de geldigheid aantasten van het resterende deel van de bepaling of de rest van de bepalingen en clausules.
Bijlage 1 – Modelformulier voor herroepingBOEK VI Wetboek Economisch Recht
MODELFORMULIER VOOR HERROEPING (Dit formulier alleen invullen en terugzenden als je de overeenkomst wilt herroepen.)
- Aan:
Diginet GmbH & Co. KG
Industriestraße 161
50999 Keulen
Duitsland
service@pixum.com
- Ik/Wij* deel/delen* je hierbij mede dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst* herroep/herroepen*:
___________________________________________________________________________________________
- Besteld op /Ontvangen op*: __________________________________________________________________
- Naam/Namen consument(en): ________________________________________________________________
- Adres consument(en): _______________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
- Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend), met vermelding van datum
* Schrappen wat niet past
