Pixum logo
015 57 00 73Klantenservice
Inloggen
België - BE

Maatregelen om productreviews te verifiëren

Volgens de Richtlijnen (EU) 2019/2161 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019, moeten vanaf 28 mei 2022 bedrijven die publiekelijk reviews weergeven, meedelen ervoor zorgen dat de gepubliceerdereviews afkomstig zijn van consumenten die de beoordeelde goederen en diensten daadwerkelijk hebben gekocht of gebruikt. Pixum had al voor deze wijziging maatregelen getroffen om te verzekeren dat de gepubliceerde productreviews alleen van echte Pixum-klanten afkomstig zijn.

Verificatie van reviews

Pixum nodigt enkel klanten uit om een product te beoordelen, die daadwerkelijk een Pixum-fotoproduct hebben ontworpen en gekocht. Het evaluatieverzoek gebeurt per uitnodiging via een door Pixum gestandaardiseerde e-mail aan het e-mailadres van de klant dat voor de bestelling is gebruikt. Er worden geen andere uitnodigingen verspreid om het product te beoordelen. Om de authenticiteit van de review en de legitimiteit te kunnen verifiëren, kunnen de reviews niet anoniem worden ingediend. Het e-mailadres dat voor de aankoop is gebruikt, dient altijd als controleerbare referentie voor het indienen van de review.

Elke klant wordt uitgenodigd om binnen 7 dagen na het plaatsen van een bestelling een productreview aan Pixum door te geven. Binnen een periode van 90 dagen wordt de uitnodiging tot herziening van een product slechts eenmaal verzonden. Het maakt niet uit of de klant in de genoemde periode meer dan eenmaal bij Pixum heeft besteld.

Indien klanten via externe dienstverleners, zoals Trusted Shops of Trustpilot wordt gevraagd een shopreview in te dienen, ligt de bewijslast voor de verificatie bij de desbetreffende dienstverlener. De dienstverlener moet zelf maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat een controle wordt uitgevoerd en dat de authenticiteit van de reviews wordt gewaarborgd.

Pixum en haar dienstverleners voor shopreviews, Trusted Shops en Trustpilot, bieden geen voordelen, speciale voorwaarden, prijsverlagingen of andere stimulansen voor het indienen van een positieve review of het intrekken van een negatieve review.

Berekening van de score op basis van sterren

Elke daadwerkelijke ervaring in verband met de aankoop van Pixum-fotoproducten kan met maximaal 5 sterren worden beoordeeld. Een algemene review wordt dan berekend uit het gemiddelde van de reviewscores van alle ingediende productreviews. Klanten kunnen hun review ook in hun eigen woorden delen in de commentaren.

De score wordt als volgt gedefinieerd:

5 sterren: Zeer goed

4 sterren: Goed

3 sterren: Voldoende

2 sterren: Onvoldoende

1 sterren: Slecht

Indien de klant een productreview heeft ingediend, wordt deze op de Pixum-website gepubliceerd onder de productreviews van het desbetreffende product of de productgroep. Pixum publiceert alleen de voornaam van de klant, de sterrenreview inclusief beschrijving in eigen woorden en de reviewdatum. Persoonsgegevens, zoals achternamen, worden niet gepubliceerd.

Indien een review, ondanks de bovengenoemde maatregelen, opvallende kenmerken vertoont die erop wijzen dat deze niet op een echte klantenervaring is gebaseerd, zal om bewijs van de legitimiteit van de ingediende review worden verzocht en zal deze worden gecontroleerd. Als het gevraagde bewijs niet de aankoop van een Pixum-fotoproduct bewijst, wordt de review definitief verwijderd.