Pixum Klantenservice
Pixum Klantenservice

Vragen of opmerkingen? Lees het service-artikel of neem direct contact met ons op.

Contact opnemen

Is de fotokwaliteit/-resolutie voldoende voor een mooi afdrukresultaat?

Om jouw persoonlijke fotoproduct zo mooi mogelijk te kunnen afdrukken, is de resolutie van de foto erg belangrijk. Mocht de resolutie van je foto niet voldoende zijn voor een gegarandeerde optimale afdrukkwaliteit van het product dat je wilt bestellen, dan zul je onze kwaliteitsindicator zien in de vorm van een gevarendriehoek of een smiley.

Let op: De kwaliteitsindicator bekijkt alleen of de resolutie van de foto in pixels voldoende is (dit is per product verschillend). Bij bijvoorbeeld onscherpe of onderbelichte foto's zal er dus geen waarschuwing zijn.

  1. Kwaliteitsindicator op de website / in de Online-Editor
  2. Kwaliteitsindicator in de Pixum Fotowereld Software
  3. Kwaliteitsindicator in de App
  4. Wat kan ik doen als het waarschuwingsteken getoond wordt?

Kwaliteitsindicator op de website: Gevarendriehoek

Op de website zul je de kwaliteitsindicator al zien tijdens het ontwerpen van je fotoproduct in de Online-Editor. In dit geval gaat het om een gevarendriehoek wanneer de foto niet optimaal geschikt is voor het betreffende fotoproduct.

Kwaliteitsindicator in de Pixum Fotowereld: 3 Varianten

In de Pixum Fotowereld Software zijn er drie varianten van de kwaliteitsindicator:

  • rood = de resolutie is niet goed genoeg voor een kwalitatieve afdruk
  • geel = de resolutie is niet helemaal optimaal, maar zal vaak voldoende zijn
  • groen = de resolutie is gegarandeerd goed voor het betreffende product

De indicator gaat altijd over de, op dat moment geselecteerde foto. Een geselecteerde foto herken je aan de gele omranding.

Kwaliteitsindicator in de Pixum App: Gevarendriehoek

In de Pixum App zal direct (rechtsonder) een rode gevarendriehoek met een uitroepteken verschijnen bij foto's waarvan de resolutie niet voldoende is. Op het moment dat je jouw fotoproduct in je winkelwagentje legt zul je ook nog een melding krijgen als er foto's bij zitten waarvan de resolutie niet voldoende is.

Pixum tip

Wat kan ik doen als het waarschuwingsteken getoond wordt?
  1. Gebruik een foto met een hogere resolutie (hoger pixelaantal). Foto's die met een digitale camera gemaakt zijn hebben bijvoorbeeld vaak een hogere resolutie dan foto's die met een mobiele telefoon gemaakt worden. Al zijn smartphonecamera's tegenwoordig zo goed, dat de foto's hartstikke oké zijn voor kleinere producten. Een paar voorbeelden van foto's die meestal niet aan de standaard voldoen zijn:
    • Schermafbeeldingen/screenshots: De resolutie zal slechts zo hoog zijn als de resolutie van het apparaat waarmee je jouw screenshot maakt.
    • Foto's die via Facebook gedownload zijn: Facebook comprimeert foto's erg sterk. De foto's zijn aanzienelijk kleiner van formaat/resolutie, maar ook de kwaliteit is duidelijk minder dan van de originele foto.
    • Foto's ontvangen via Whatsapp: Net als bij Facebook, worden de foto's via Whatsapp automatisch gecomprimeerd.
    Het beste is dus om het originele fotobestand te gebruiken. Via e-mail of via een cloudservice kunnen foto's vaak ook ongecomprimeerd gedeeld worden, maar zekerder is het om een USB-stick te gebruiken.
  2. Mocht je bij het ontwerpen de foto ingezoomd hebben, zoom de foto dan weer uit tot het waarschuwingsteken verdwijnt.
  3. Kies voor een kleiner formaat van het product of kies voor een andere lay-out, waarin de fotovlakken kleiner zijn. Hoe groot je fotobestand moet zijn ligt aan het type en het formaat van het product. Een 10cm-fotoafdruk heeft duidelijk minder hoge eisen dan een 100×150 cm foto achter acrylglas.
  4. Nog niet zeker, of ben je er van overtuigd dat jouw foto goed genoeg is? Neem dan contact op met de Pixum Klantenservice!

Contact opnemen met Pixum

Heb je nog vragen? Neem contact met ons op of vind antwoorden op meer veelgestelde vragen!

Tel: 015 57 00 73
Ma - Vr 10:00 - 14:00
Of neem contact op via het contactformulier

Kunnen wij je helpen?

Onze vriendelijke klantenservice staat voor je klaar.

Ma - vr 10:00 - 14:00
(lokaal tarief)

Contact